Czytniki do tachografów cyfrowych oraz czytniki kart kierowców.
Warto pamiętać o terminowości odczytów:
- Karty kierowców należy odczytywać co 28 dni,
- Pamięć tachografów cyfrowych należy odczytywać co 90 dni.
Za brak odczytów w terminie Inspekcja Transportu Drogowego nakłada grzywny:
- Naruszenie obowiązku wczytywania danych z karty kierowcy – za każdego kierowcę 500zł
- Naruszenie obowiązku wczytywania danych urządzenia rejestrującego – za każdy pojazd 500zł
- Nieudostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie danych wczytanych z tachografu cyfrowego i karty kierowcy, przechowywanych w przedsiębiorstwie – za każdy dzień 300zł
Do odczytu tachografów cyfrowych poza specjalnym czytnikiem jest niezbędna karta przedsiębiorstwa lub warsztatowa lub kontrolna z tym, że dwie ostatnie wydawane są odpowiednio dla serwisu tachografów i inspektorów. Karty wydawane są przez PWPW SA.
Dwa najtańsze urządzenia w tej kategorii to czytniki do samych kart kierowców. Najniższa cena Omnikey 3121 wynika z barku oprogramowania do odczytu, czytnik Omnikey powinno traktować się jako uzupełnienie do posiadanego programu do analizy danych z tachografów np. Tachospeed, Tachomatt Yellow. Natomiast kolejny produkt - czytnik TachoBit to wyjątkowo prosty zestaw do pobierania danych z kart kierowców składający się z czytnika i programu, niemniej jednak wymagający do działania komputera z systemem Windows.
Od urządzenia TachoDrive ONE rozpoczynają się urządzenia dwa w jednym: do odczytu tachografów cyfrowych i kart kierowców. TachoDrive ONE z programem do archiwizowania danych jest polecany dla niewielkich firm. Ze względu na brak wbudowanego czytnika odczyt z karty kierowcy odbywa się przez tachograf cyfrowy, w którym karta kierowcy musi być umieszczona, przy większej flocie taki sposób pobierania danych z kart kierowców będzie kłopotliwy warto zatem wybrać droższe rozwiązanie np. TachoDrive ONE w zestawie z czytnikiem Omnikey lub autonomiczne rozwiązania z własnym zasilaniem i wbudowanym slotem do odczytu kart kierowców np. D-Box2, Tacho2safe, DLK PRO lub TachoDrive 5. Te ostatnie odczytują karty kierowców – dzięki wbudowanej szczelinie natomiast tachografy cyfrowe przez połączenie za pomocą kabla lub zintegrowany wtyk. Urządzenia zamknięto w obudowach z plastiku lub najsolidniejsze TachoDrive 4 w aluminium, niektóre posiadają w cenie oprogramowanie do archiwizacji i przeglądania danych danych np. Tacho2Safe, najbardziej rozbudowane posiadają funkcje analizy naruszeń DLK PRO Tis-Compact lub TachoDrive 5 PRO i TachoDrive 5 PRO C.