Od 1 maja 2006 roku tachografy cyfrowe są montowane w nowo rejestrowanych pojazdach o łącznej ładowności powyżej 3,5 tony służących do przewozu rzeczy lub przewozu osób. Tachografy są urządzeniami rejestrującymi czas pracy, kierowców, przebytą drogę, symbole krajów, stany szczególne, zdarzenia i usterki.
- Przegląd zatwierdzonych typów tachografów cyfrowych:
- Organem wydającym karty elektroniczne systemu tachografów cyfrowych jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A W ramach Systemu Tachografów Cyfrowych wydawane są 4 rodzaje kart:
- Przedsiębiorca ma obowiązek pobierać dane z karty kierowcy co najmniej co 28 dni oraz z pamięci tachografu cyfrowego co najmniej co 90 dni. Pobrane dane należy przechowywać w oryginalnym formacie przez okres 3 lat, licząc od daty ich zarejestrowania jednocześnie zapewniając zabezpieczenie tych danych przed ich utratą oraz dostępem osób nieuprawnionych
- Do pobierania danych w Systemie Tachografów Cyfrowych danych należy stosować czytniki zapewniające prawidłowy odczyt i archiwizację. Kryterium doboru właściwego czytnika może być miejsce poboru takie jak np. biuro, dowolne miejsce lub kabina pojazdu:
- W celu kontroli pobranych danych z karty kierowcy lub tachografu cyfrowego, a w szczególności czasu jazdy, okresów przerw i odpoczynków, użytkowania pojazdów, naruszeń przepisów jest niezbedne specjalistyczne oprogramowanie do analizy danych z kart kierowców i tachografów
- W pamięci karty zostają zapisane dane o zdarzeniach z średnio 28 dni.
- W pamięci tachografu cyfrowego zostają zapisane dane o zdarzeniach z ostatnich 365 dni. Szczegółowa prędkość minimum z ostatnich 24 godzin jazdy pojazdu.
- Kierowca ma obowiązek używać w czasie prowadzenia pojazdu tylko jednej, własnej, nieuszkodzonej i ważnej karty kierowcy.
- UTC - Universal Time Coordinated (GMT Greenwich Mean Time) - format czasu wykorzystywany w systemie tachografów cyfrowych. Czas UTC nie uwzględnia lokalnych zmian np. czasu letniego/zimowego.