Najnowszym zatwierdzonym tachografem cyfrowym w Unii Europejskiej jest produkt niemieckiej firmy EFKON mobility GmbH o nazwie Efas-3 i jego następca Efas-4.
Tachografy cyfrowe Efas-3 oraz Efas-4 odznaczają się bardzo szerokim wachlarzem dostępnych funkcji a także bardzo dobrą funkcjonalnością. Według wielu specjalistów, są tachografy cyfrowe Efas należą do ścisłej czołówki jeśli chodzi o rozwiązania dostępne na polskim rynku.
Efas-3 przez długi czas (aż do pojawienia się do wesji Efas-4) cieszył się opinią najszybszego i najbardziej funkcjonalnego tachografu cyfrowego, jaki jest dostępny na polskim rynku. Szczególną zaletą Efas-3 jest budowa: np. w przypadku awarii drukarki nie ma potrzeby wysyłania do serwisu całego tachografu, tak jak ma to miejsce w przypadku wielu innych tachografów. Wystarczy samo wyjęcie drukarki, która, stosując porównanie do komputerów, stanowi „zewnętrzny“ element tachografu, tj. nie jest w niego bezpośrednio wmontowana(tak jak na przykład układy graficzne w komputerach przenośnych). Ponadto, drukarka została tak zaprojektowana, że po wyjęciu nie wymaga ponownej kalibracji. Podobnie komfortowo wygląda wymiana czytników kart: jeśli w jakiś sposób dojdzie do zablokowania karty, wystarczy udać się do z tachografem do serwisu. Naprawa zajmie dosłownie chwilę i nie będzie nas drogo kosztować. Dla standardowego użytkownika w zupełności wystarczy jeden tachograf dla pojazdów 12V oraz jeden dla 24V.
Interfejs tachografu cyfrowego Efas posiada kilka podstawowych składników: dwie linie wyświetlacza LCD, na których wyświetlają się czynności oraz ostrzeżenia. Sześć klawiszy funkcyjnych, poprzez które użytkownik może ustawić czas oraz lokalizację na początku i na końcu trasy. Informacje na temat aktywności kierowcy drukuje się za pomocą wewnętrznej drukarki. Można je również pobrać przy użyciu specjalnego portu kalibracji i pobierania. Ponadto, wszystkie zapisane dane można pobrać dzięki funkcji Remote Data Download, w którą został wyposażony tachograf cyfrowy Efas-3. Tachograf jest wyposażony w dwa sloty: dla kierowcy i dla współkierownicy. Miejscem instalacji tachografu Efas jest standardowe gniazdo DIN.
EFAS został opracowany w celu zapewnienia kierowcom największej wygody. Wyjątkowo prosta struktura i przyjazne menu zapewniają łatwą i intuicyjną obsługę. Poszczególne pozycje menu są czytelne, uzyskano to poprzez wyświetlanie informacji w formie pływającego tekstu.
Funckje standardowe:
- Wyświetlacz 2 x 16 znaków
- Kolory wyświetlacza i podświetlenia klawiatury do wyboru (zielony, czerwony, żółty i niebieski / czerwony)
- Wizualne i akustyczne ostrzeżenia (akustyczne sygnały konfigurowalne)
- 22 języki UE
- Diagnostyka przez K-Line i CAN
- Łatwa w użyciu drukarka
- Prosta obsługa - tylko 6 klawiszy
- Przejrzysta struktura menu oraz funkcja przewijania tekstu
Rozwiązania dodatkowe:
- Zoptymalizowany czas logowania kart chipowych
- Łatwa wymiana modułu drukarki (nie wymaga wizyty w warsztacie)
- Zapis profili prędkości pojazdu, prędkości obrotowej silnika i statusu D1/D2 (opcja)
- Do wyboru źródło sygnału prędkości silnika (impulsy lub za pośrednictwem magistrali CAN)
- Przebyta odległość
- Możliwość zdefiniowania wczesnego ostrzegania przekroczenia prędkości
- Wczesne ostrzeganie o przekroczeniu prędkości pojazdu zanim informacja zostanie zapisana w pamięci tachografu
- Precyzyjny zegar czasu rzeczywistego (RTC) z tolerancją poniżej 2 sekund na dzień
- Automatyczne korekty czasu zimowego i letniego
- Możliwość zdefiniowania czynności kierowcy gdy zapłon zostanie wyłączony (automatyczne ustawianie domyślnej czynności przez tachograf)
- Niski pobór mocy w trybie gotowości
- Oprogramowanie PC-EFAS Service Tool dla łatwej konfiguracji w warsztatach
- Gotowość do zdalnego pobierania danych (RDD) za pośrednictwem sieci komórkowej (GSM)
- Zasilanie 24 V również do użytku w pojazdach przewożących niebezpieczne materiały (wg dyrektywy ATEX 94/9/EC)
Dane techniczne:
- Napięcie zasilania: 12V lub 24V
- Zakres współczynnika „k”: 4000 do 25000 imp/km
- Zakres pomiarowy prędkości: 0 do 220 km/h
- Temperatura pracy: -25 °C do +80 °C
- Temperatura przechowywania: -40 °C do +85 °C
- Instalacja: gniazda DIN (ISO 7736)
- Stopień ochrony: IP 54 (front), IP 40 (tył)
- Zużycie energii: 100 mA (typowy); 3 mA (w trybie czuwania, nie podłączony czujnik ruchu)
- Waga: ok. 1300 g
Efas-4
W porównaniu do swojego poprzednika, tachograf cyfrowy Efas-4 cechuje się jeszcze lepszą funkcjonalnością. Jak wiadomo, tachografy Efas były pod wieloma względami „pionierskie“ dla całego rynku: to właśnie one wprowadziły nowe standardy jeśli chodzi o fucjonalność oraz prostotę obsługi. Tachograf Efas-4 kontynuuje te tradycje. Kierowca ma dyspozycji czytelny, intuicyjny system obsługi za pomocą 5 klawiszy, dwuliniowy wyświetlacz LCD oraz umieszczony z przodu czytelny interfejs przeznaczony do kalibracji oraz pobierania danych. Efas-4 może zostać zainstalowany w standardowym slocie stereo pojazdu. Jeśli zestawimy model Efas-4 z ze swoim poprzednikiem, zauważymy kilka nowych opcji(reguła 1 minuty, wsparcie dla standardu FMS) oraz podwyższenie „osiągów“ poprzedniego modelu(jeszcze szybsze pobieranie danych, większy zasób pamięci oraz mniejszy pobór prądu). Model Efas-4 posiada zatwierdzenie typu nr e1 222. Według większości ekspertów jest to obecnie najszybszy i najbardziej nowoczesny tachograf cyfrowy dostępny na polskim rynku. Działanie tachografu EFAS spełnia warunki regulacji EU 1360/2002 oraz normy ISO 16844.
Instrukcje do tachografów cyfrowych
Efas-3 przez długi czas(aż do pojawienia się do wesji Efas-4) cieszył się opinią najszybszego i najbardziej funkcjonalnego tachografu cyfrowego, jaki jest dostępny na polskim rynku. Szczególnia zaletą Efas-3 jest budowa: np. w przypadku awarii drukarki nie ma potrzeby wysyłania do serwisu całego tachografu, tak jak ma to miejsce w przypadku wielu innych tachografów. Wystarczy samo wyjęcie drukarki, która, stosując porównanie do komputerów, stanowi „zewnętrzny“ element tachografu, tj. nie jest w niego bezpośrednio wmontowana(tak jak na przykład układy graficzne w komputerach przenośnych). Ponadto, drukarka została tak zaprojektowana, że po wyjęciu nie wymaga ponownej kalibracji. Podobnie komfortowo wygląda wymiana czytników kart: jeśli w jakiś sposób dojdzie do zablokowania karty, wystarczy udać się do z tachografem do serwisu. Naprawa zajmie dosłownie chwilę i nie będzie nas drogo kosztować. Dla standardowego użytkownika w zupełności wystarczy jeden tachograf dla pojazdów 12V oraz jeden dla 24V.